Jakie skojarzenia przychodzą na myśl na hasło portal ogłoszeniowy? Nieruchomości, auta, rzeczy używane, sprzęt, wynajem, rzeczy dla dzieci - i faktycznie najwięksi gracze na rynku skupiają się na najpopularniejszych kategoriach. Jednak podaż i popyt jest w każdej branży, a z tysięcy ogłoszeń na popularnych portalach trudno wyłuskać np. profesjonalny sprzęt wędkarski czy suknię ślubną w określonym rozmiarze. I tu wchodzi portal z ogłoszeniami, które możemy nazwać branżowymi, niszowymi, specjalizującymi się w określonej działce rynku.
Obecnie stworzenie niszowej witryny to najlepszy czas na wstrzelenie się w internetową lukę, nim zrobi to ktoś inny. Dlatego przygotowaliśmy przewodnik m.in. o tym jakie zalety ma prowadzenie niszowej witryny z ogłoszeniami, jak znaleźć niszę i jak rozkręcić stronę internetową.
Utarło się mówić i postrzegać wirtualną sieć jako przestrzeń, w której nic nowego nie da się stworzyć, bo wszystko już jest. To mylne spostrzeżenie, bo w sieci brakuje specjalistycznych portali z ogłoszeniami, newsami, poradami, listą firm z konkretnej branży. Skierowanych do określonej grupy odbiorców.
W erze globalnych gigantów to nisza daje szansę na wybicie się w wirtualnej rzeczywistości. Celowanie w określonych odbiorców i robienie tego dobrze. Ten ostatni czynnik jest niezwykle ważny w przypadku niszowego portalu ogłoszeniowego. To co broni się w dzisiejszym świecie to uczciwe podejście do użytkowników, profesjonalizm i wiarygodność. Wiedza oraz doświadczenie w konkretnym obszarze.
Jeśli czujesz się dobrze w świecie filmu i książki, to jest Twój kawałek podłogi i trudno będzie odnaleźć się np. w ogłoszeniach związanych z wspomnianym wcześniej wędkarstwem. Zatem pasja, wiedza i doświadczenie, które posiadasz w określonym obszarze możesz przełożyć na portal z niszowymi ogłoszeniami.
Dlaczego w przyszłości może się opłacać prowadzenie niszowego portalu ogłoszeniowego?
Pomysłów na niszowy portal z ogłoszeniami jest bardzo wiele i w każdej dziedzinie można znaleźć coś ciekawego i atrakcyjnego z punktu widzenia użytkowników.
Jakie są nisze w Polsce?
Nic nie stoi na przeszkodzie, by wejść w nową branżę, poznawać ją i odkrywać. Jednak jeśli już masz wiedzę i doświadczenie w konkretnej dziedzinie, to możesz je wykorzystać, inwestując w portal branżowy. Praktycznie w każdej branży znajdziesz atrakcyjną działkę, która czeka na ‘zagospodarowanie’.
Kilka inspiracji:
Wspomnieliśmy już o naszym skrypcie, który daje znacznie szersze możliwości działania w sieci niż portal z ogłoszeniami. System posiada rozbudowany moduł do zarządzania treścią. Dodasz aktualności z branży z dowolnej kategori wyświetlane na głównej stronie. Zatem nasz system to gotowy patent na portal branżowy z atrakcyjną zakładką ogłoszenia, lista firm.
Grupą docelową mogą być osoby zamożne, które są zainteresowane np. kupnem nieruchomości premium (nad morzem, w górach, w stolicy), luksusowych samochodów, kosmetyków/usług kosmetycznych - szeroko rozumianej branży beauty, antyków, rzeźb, drogich mebli.
Segment premium rządzi się swoimi prawami i raczej nie dla nich newsletter i wyskakujące okienka reklamowe. Natomiast docenią funkcjonalną, intuicyjną stronę internetową z bezpiecznymi (różnymi) opcjami płatności i szybki kontakt ze sprzedawcami/usługodawcami. Segment premium jest wymagający, lecz późniejsze zyski mogą być dużo wyższe, przy mniejszej grupie użytkowników, w porównaniu z innym rodzajem portalu ogłoszeniowego. Oczywiście do osób zamożnych niełatwo jest dotrzeć i zainteresować nową stroną, ale jeśli masz dobry pomysł, to warto spróbować. Zwłaszcza że inwestycja nie musi wiązać się z setkami tysięcy złotych, bo przykładowo nasz system zamyka się w kwocie do 10 tys. zł.
Idealnie byłoby gdyby nisza pokrywała się z zainteresowaniami bądź branżą, w której pracujesz. Natomiast czy tak jest, należy to sprawdzić. Masz pomysł? Wpisz w Google, zobacz odpowiedzi i zajrzyj co oferuje konkurencja w tym obszarze, jak wygląda taki portal, ile jest ogłoszeń, jakie są daty - jak często są dodawane ogłoszenia. Przyjrzyj się wyświetlanym reklamom - czy pasują do branży? Jak często dodawane są treści na stronę, czy portal jest ‘zaopiekowany’, czy raczej nie doczekał czasów świetności. Google podpowiada również o co pytają internauci, to również wskazówka, w którym kierunku podążać.
Przydatnym narzędziem jest Google Trends. Wpisz frazę i sprawdź na ile jest popularna, poza tym Google Trends pokazuje zainteresowanie w podziale na województwa oraz podobne pytania i tematy, co może być kolejną inspiracją.
Sposobem na weryfikację zainteresowania tematyką są również webinary branżowe, targi i eventy. One dają nie tylko rozeznanie w tematyce, lecz również nowe doświadczenie, które może zaprocentować ciekawymi pomysłami.
Interakcje między ludźmi, sprzedaż/kupno, chęć skorzystania z usług/oferowanie usług przeniosły się do sieci. W internecie łatwo i szybko porównuje się ceny i jakość usług. Na przykładzie mieszkania, pomimo że nie widzisz go fizycznie, to jesteś w stanie ocenić, czy dana nieruchomość nie ma ‘zawyżonej’ ceny w porównaniu z innymi. Podobne metrażem mieszkania w tej samej dzielnicy, z których jedno jest po remoncie, a drugie czeka na remont, mogą mieć zbliżoną cenę. Oczywiście czynników wpływających na cenę jest wiele, natomiast w internecie wygodnie i szybko można wszystko porównać. I dlatego portale ogłoszeniowe cieszą się dużą popularnością w ostatnich latach.
Portalowe ogłoszeniowe/branżowe o niszowej tematyce, ze względu na mniejszą konkurencję mają duże szanse na powodzenie i atrakcyjny dochód pasywny w przyszłości. Poniżej najważniejsze czynniki decydujące o sukcesie portalu ogłoszeniowego działającego w niszy.
Tematyka portalu jest istotna z wielu punktów widzenia, m.in. zainteresowania wśród polskich użytkowników internetu. Jeśli jest ono bardzo małe, wręcz znikome, niepopularne, to nie jest to raczej obszar, na który warto postawić. Sprawdzenie zapotrzebowania na taką witrynę internetową jest kluczowym aspektem przy podejmowaniu decyzji. Jeśli zainteresowanie jest małe, to sprawdź tematy pokrewne bądź pomyśl o poszerzeniu obszaru specjalizacji portalu.
Wśród przyszłościowych portali ogłoszeniowych jest branża ślubna, wynajem maszyn budowlanych, ogłoszenia dla hodowców rasowych zwierząt, specjalistyczne ogłoszenia dla lekarzy i pracowników medycznych. Przyszłością jest również nowoczesna technologia, ogłoszenia sprzedaży odnowionej elektroniki i rynek premium - różne produkty i usługi.
Musisz mieć coś więcej niż konkurencja, dlatego szpiegostwo jest wskazane przed podjęciem decyzji o funkcjach, które powinien posiadać portal. Co możesz zaoferować? Na przykładzie naszego skryptu, użytkownikom możesz zaoferować rozbudowany system filtrowania ogłoszeń. Zagłębiając się w bardzo szczegółowe parametry, użytkownik otrzymuje optymalnie dopasowane do oczekiwań wyniki.
Wśród przydatnych funkcji, które mogą dać przewagę nad konkurencją są opcja oceny sprzedawców i narzędzie do szybkiego kontaktu ze sprzedającym. Ponadto, ludzie lubią nowinki z rynku, dlatego warto mieć zakładkę poradnik bądź aktualności i na bieżąco dodawać ważne informacje z rynku.
Rzeczą oczywistą jest, że w przypadku portalu ogłoszeniowego, podobnie jak większości stron internetowych, jest dochód. Dobrze skrojona strategia monetyzacji istotnie wpływa na powodzenie portalu niszowego. Bo im więcej na nim zarabiasz, tym więcej możesz zainwestować w jego rozwój.
Monetyzacja obejmuje m.in. dodawanie ogłoszeń - w przypadku nieruchomości premium stawki nie należą do niskich, ale już np. jeśli jest to portal ofert pracy dla seniorów to stawki są dużo niższe. Możesz zaproponować użytkownikom model subskrypcyjny - oparty o stałe opłaty i w jego ramach możliwość dodawania ogłoszeń.
Kolejne sposoby monetyzacji to reklamy na stronie pozyskiwane przez pośredników, np. Google Ads, albo bezpośrednie. W przypadku portali niszowych - co zależy od specjalizacji łatwiej znaleźć bezpośrednich reklamodawców, a tym samym pobierać wyższe stawki za reklamy na stronie.
Do wykorzystania jest wiele narzędzi, dzięki którym dotrzesz do osób z wytypowanej grupy docelowej. W tym celu przydatne są media społecznościowe: Facebook, Instagram, TikTok. Dołącz do grup branżowych, udzielaj się w komentarzach, zachęcając do odwiedzenia portalu. Nakręć śmieszne bądź ciekawe rolki o wydarzeniach z branży, poruszające jakieś kwestie, praktyczne dla użytkowników bądź takie, które rozwiązują określony problem. Dziś lubimy scrollować, dlatego w marketingu przydaje się talent reżysera, scenarzysty i montażysty. Nie jest jednak potrzebny drogi sprzęt, wystarczy telefon i przede wszystkim dobry pomysł.
To co kieruje na niszowy portal z ogłoszeniami to wyszukiwarka, dlatego zadbaj o seo. Podstawą są dobrze zoptymalizowane pod seo treści. Zadbaj o ich jakość oraz regularne publikowanie na stronie.
Działania marketingowe mogą obejmować również współpracę z ekspertami z branży, influencerami i blogerami. Użytkowników możesz zachęcać do odwiedzenia portalu na targach branżowych, eventach, konferencjach. Czasem wystarczy krótka rozmowa by zachęcić jedną osobę, a ona przyprowadzi kolejne dwie.
Sukces i grono lojalnych użytkowników to dopiero wstęp do budowania pozycji lidera w wybranej niszy. Dlatego zaplanuj kolejne działania, dzięki którym nie tylko utrzymasz zbudowaną społeczność, ale sukcesywnie ją powiększysz i rozwiniesz stronę o nowe funkcje.
Dobrym sposobem na budowanie coraz większej społeczności jest forum internetowe, działające w ramach portalu ogłoszeniowego. Inną opcją grupy dyskusyjne. Użytkownicy mogą w ten sposób wymieniać się opiniami, spostrzeżeniami, polecać firmy. Świetnym sposobem są również webinary branżowe, na których użytkownicy poszerzają wiedzę, zdobywają nowe umiejętności, rozwiązują swoje problemy. Opcja komunikacji na żywo za pomocą czatu i możliwość bycia razem bez względu na miejsce przebywania, to droga do budowania pozytywnego wizerunku marki.
Wejście w rolę użytkownika to dobry sposób na stworzenie portalu, który będzie odpowiadał na potrzeby klientów. Pomyśl, co dla Ciebie jest ważne, gdy korzystasz z portalu ogłoszeniowego? Jakie filtry warto dodać, by ułatwić wyszukiwanie? Które funkcje cenisz, zamawiając produkt za pomocą portalu ogłoszeniowego.
Portal powinien być prosty w obsłudze i przede wszystkim istotne jest szybkie ładowanie strony. Nie jesteśmy cierpliwi i jeśli strona nie ładuje się w kilka sekund, większość ją opuści i raczej nie wróci. Musi być przyjazny dla odwiedzających. Co to oznacza w praktyce? Przyjemny dla oka - ważna jest kolorystyka, związana z branżą. Istotne są różne opcje płatności, szybki kontakt ze sprzedającym, a dla dodających ogłoszenia intuicyjny panel do tworzenia profesjonalnych ogłoszeń (dodawanie wielu zdjęć, linków do YT, własnych filmów).
Ważne jest też słuchanie co mają do powiedzenia użytkownicy. Jakie mają uwagi i spostrzeżenia. Być może brakuje im jakichś filtrów, kategorii albo dzielnicy w mieście. Uwagi są cenną wskazówką dotyczącą tego, co warto poprawić, by stworzyć optymalnie dopasowane do współczego użytkownika internetu miejsce.
Nie zapomnij o profesjonalnej obsłudze klienta, odpowiadaniu na pytania i rozwiązywaniu problemów użytkowników. Poziom obsługi klienta przekłada się na jego zadowolenie z korzystania z usług. Bo inaczej podchodzimy do sklepu, w którym obsłużono nas od niechcenia, a inaczej gdzie wspominamy pozytywne nastawienie pracownika do świata. Wiele osób jest skłonnych zapłacić więcej, ale wiedząc, że po drugiej stronie czeka profesjonalna, uprzejma obsługa.
Nie musisz mieć studiów informatycznych, by prowadzić z powodzeniem portal z ogłoszeniami niszowymi bądź branżowy, bądź jedno i drugie. Jeśli przerażają Cię aspekty techniczne, zadzwoń do nas, a przekonasz się, że wcale nie jest to trudne.
Agencja Interaktywna Edios
ul. Kurpiowska 10/13
44-335 Jastrzębie Zdrój
NIP: 6332234748